Dla uczniów

 

================================================================

Jak radzić sobie ze stresem?

W dzisiejszych czasach stres jest wszechobecny. Każdy marzy o tym, aby całkowicie wyeliminować go z życia, ale niestety nie jest to możliwe. W związku z tym niezwykle istotna jest umiejętność kontroli stresu. Warto rozwijać w sobie tę sprawność, aby móc bez problemu radzić sobie nawet w bardzo trudnych sytuacjach. Co zatem robić, aby stres zwalczyć?

Za stres, a dokładnie za jego objawy fizjologiczne, odpowiedzialny jest przede wszystkim układ współczulny. To właśnie on pobudza nadnercza do wydzielania adrenaliny i wywołuje przyspieszone tętno, oddech czy rozszerzone źrenice. Człowiek nie jest w stanie tego układu wyłączyć, bowiem odpowiedzialny jest za wiele funkcji w organizmie, ale może nauczyć się stresem zarządzać. Jakimi wskazówkami warto się kierować?

Poznaj swój organizm

Pierwszym krokiem do skutecznej kontroli stresu jest przyjrzenie się reakcjom własnego organizmu. Każdy bowiem reaguje inaczej na sytuacje stresowe. Dobrze jest zwrócić uwagę na oddech, odczuwanie temperatury, bicie serca czy inne fizyczne objawy. Stres ma także wpływ na umysł człowieka – niektórym wyostrza zmysły i motywuje do działania, inni odczuwają pustkę w głowie i zniechęcenie. Warto także zastanowić się, jakie emocje powoduje stres (lęk a może wesołość?) i czy nie jest odpowiedzialny za pewne zachowania, np. przejadanie się.

Znajdź w sobie pewność siebie

Na skuteczne radzenie sobie ze stresem ma wpływ poczucie własnej wartości i bezpieczeństwa. Dobrze jest także otaczać się bliskimi osobami, które będą wsparciem w momencie wystąpienia sytuacji stresowej.

Oddychaj

Ćwiczenia oddechowe to doskonały sposób na wyciszenie stresu. Jeśli dojdzie do sytuacji stresowej, należy skupić się na oddechu. Zazwyczaj nie trzeba go specjalnie uspokajać czy pogłębiać, bowiem samo skoncentrowanie się na wdechach i wydechach doprowadzi do rozluźnienia organizmu.

Przemyśl swoje reakcje

Zawsze po wystąpieniu stresu dobrze jest przemyśleć, dlaczego w ogóle do niego doszło. Dogłębna analiza sytuacji może pomóc kontrolować stres. Najlepiej jest zastanowić się, czy na pewno dane zdarzenie wymaga stresowania się, rozważyć konsekwencje i sposoby uchronienia się przed problemami.

Zrelaksuj się

Po stresie organizm wymaga regeneracji. Pomoże w tym dłuższy relaks. Jak się najlepiej relaksować? Każdy powinien wybrać to, co najbardziej lubi. Doskonały może okazać się masaż, trening relaksacyjny, np. relaksacja neuromięśniowa, czytanie książki, obejrzenie ciekawego filmu, spacer czy po prostu oddanie się swojemu hobby.

Uprawiaj aktywność fizyczną

Sport to doskonałe narzędzie do walki ze stresem. Aktywność fizyczna nie tylko pomaga się rozluźnić i zapomnieć o problemach, ale także dotlenia organizm, wyzwala endorfiny, wspiera układ odpornościowy i krążenia, a także przy okazji poprawia sylwetkę.

Jedz zdrowo

Walcząc ze stresem, należy też zwrócić uwagę na zdrowe odżywianie. Zwłaszcza powinno się spożywać produkty bogate w magnez, cynk czy witaminy z grupy B. Dobrze jest jeść 5 razy dziennie, ale w mniejszych ilościach, najlepiej o regularnych porach i zrezygnować z fast-foodów, słodkich napojów czy tłustych potraw.

https://psychoterapia.plus/jak-radzic-sobie-ze-stresem/#more-858

================================================================

Jak uczyć się szybko, dobrze i bez wysiłku

Nauka robienia notatek :

  • mieć zawsze najmniej 2 długopisy lub ołówki,
  • na kartce papieru marginesy powinny nie zawsze być tylko z boków, ale i z góry i z dołu,
  • warto notować na oddzielnych kartkach,
  • trzeba koniecznie opracować słowniczek własnych skrótów wyrazów, zanotować je z boku, żeby dokładnie
  • wiedzieć, co oznaczają, a nie domyślać się później,
  • pisać czytelnie, wyraźnie, nigdy tzw. maczkiem,
  • nie notować wszystkiego tylko węzłowe zagadnienia,
  • próbować uchwycić sens i zapisywać ogólniej, własnymi słowami,
  • pytać nauczyciela gdy coś jest niejasne, niezrozumiałe,
  • prosić o mówienie w wolniejszym tempie,
  • używać punktów, które następnie wypełnią się treścią,
  • nie wpadać w panikę , gdy umknie nam jakieś słowo, można je uzupełnić później,
  • można prowadzić dwa zbiory notatek, jeden robiony bezpośrednio w trakcie słuchania i drugi już
  • uporządkowany treściami,
  • być spokojnym, rozluźnionym i skoncentrowanym na słuchaniu

ĆWICZENIA POMOCNICZE: robienie planu

Instrukcja: „Plan”, to jak wiecie, streszczenie w punktach, zapisanych w formie bezosobowej. Najważniejsze szczegóły umieszczamy w nawiasach. W niewielkiej liczbie słów musi zmieścić się dużo treści. Na marginesie piszemy czerwonym ołówkiem daty, nazwy, liczby do dosłownego zapamiętywania. Plan musi być napisany tak, że po rzuceniu nań okiem od razu będzie wiadomo, o co chodzi w rozdziale lub książce. Warto powtarzać, materiał z planem o wiele lepiej się zapamiętuje. Zróbcie plan jednego rozdziału z dowolnej książki, aby się upewnić, że potraficie to zrobić.

Jak powtarzać, żeby zapamiętać

  • żeby dobrze zapamiętać, trzeba najpierw dobrze zrozumieć o co chodzi,
  • powtarzać należy głośno(w korze mózgowej dana informacja zapisuje się dwa razy-kanałem słuchowym oraz wzrokowym),
  • powtarzać należy często,
  • ostatnie powtórzenie powinno mieć miejsce nie tuż przed lekcją, a poprzedniego dnia wieczorem (bo organizm śpi, ale mózg w tym czasie pracuje i „układa sobie” , porządkuje materiał do zapamiętania),
  • warto rymować, co się da
  • uczenie się musi polegać na logicznym, sensownym, rozumowaniem wyszukiwania zależności, mechaniczne „kucie” na pamięć jest mało efektywne,
  • zapamiętywanie musi przebiegać aktywnie(notowanie, rysowanie, szkicowanie, malowanie, dotykanie, tłumaczenie komuś- im więcej kanałów informacji tym lepiej),
  • warto stosować metody mnemotechniczne, ułatwiające zapamiętywanie,
  • podczas nauki nie wolno być smutnym, poirytowanym, zestresowanym, dobry nastrój sprzyja zapamiętywaniu

Metoda zapamiętywania dosłownego

Jest to metoda uczenia się na pamięć : zaczynamy trzy dni wcześniej, bo po dwóch, trzech dniach powtórek pamięta się dalej(od czwartego dnia zaczynamy zapominać), staramy wzbudzić w sobie zainteresowanie.

Kolejność czynności:

  • przeczytać dwa razy cichu,
  • po krótkiej przerwie przeczytać dwa razy głośno i jeśli jest to wiersz z odpowiednią melodią i rytmem słów, jeśli tekst jest długi, należy podzielić go na kilka części i z każdą postępować tak, żeby uchwycić sens i zrozumieć o co w tekście chodzi.
  • po godzinie przerwy powtarzać głośno z zaglądaniem do tekstu,

Metoda zapamiętywania nie dosłownego tzw. całościowo-częściowa

  • przeczytać całość bez podkreślania czegokolwiek,
  • przeczytać całość z podkreślaniem ołówkiem najważniejszych rzeczy,
  • podzielić tekst na kilka sensownych części,
  • powtarzać każdą część osobno, aż do zapamiętania, po opanowaniu pierwszej części przechodzimy do drugiej,
  • przy powtarzaniu każdej następnej partii powinno się zawsze zaczynać od końca części poprzedniej, tworząc tzw. pomost pamięciowy,
  • po dniu przerwy (mózg przez cały czas pracuje porządkuje materiał) należy zebrać wszystkie części w całość i powtórzyć łącznie wszystko od razu

Nigdy nie mów: Muszę się nauczyć tych nudnych bzdur. Powiedz: chcę to poznać, to interesujące –oczywiście jeśli chcesz się czegoś nauczyć i zapamiętać.

Pisanie wypracowań

  • zacznij pisać co najmniej 2-3 dni przed oddaniem,
  • zapisz tytuł, a pod spodem wszystkie nasuwające Ci się na gorąco skojarzenia,
  • napisz plan wypracowania z uwzględnieniem zasad konstrukcyjnych, a więc zaplanuj początek, rozwinięcie i zakończenie.
  • porozmawiaj z kimś , kogo lubisz i cenisz o tym, co chcesz napisać i dlaczego,
  • nie obrażaj się , jeśli twoje pomysły nie spotkają się natychmiast z aprobatą i uznaniem,
  • korzystaj ze słownika ortograficznego, encyklopedii, leksykonów i dodatkowych materiałów
  • mogących wzbogacić Twój tekst,
  • nie idź na „łatwiznę”, szanuj swoją pracę i czas nauczyciela,
  • pisz swoimi słowami, najpierw na brudno,
  • nie nudź, pisz tak, żeby Ciebie samego „wciągnął” temat,
  • pamiętaj, że każde następne zdanie musi logicznie wynikać z poprzedniego, sprawdź cały tekst pod tym kątem,
  • nigdy nie zakładaj, że nauczyciel wie z góry, co chcesz powiedzieć, pisz tak zrozumiale, aby odbiorcą tekstu miała być osoba, która nigdy w życiu nie była na lekcji języka polskiego,
  • stosuj akapity, gdy wyczerpałeś już jakąś myśl i zaczynasz pisać o czymś innym,
  • nie używaj słów, których nie rozumiesz,
  • nie ściągaj cytatów, bez podania źródła,
  • myśl samodzielnie, nie powtarzaj obiegowych opinii i bądź gotów do obrony swojego stanowiska przy pomocy rzeczowych argumentów (pamiętaj, że zwroty „bo tak uważam „ czy „mój ojciec jest tego samego zdania co ja”, to nie są rzeczowe argumenty)
  • po napisaniu wypracowania sprawdź je dokładnie i popraw błędy,
  • pamiętaj, że „bazgranie” utrudnia nauczycielowi pracę i robi ogólnie złe wrażenie

Uczenie się języków obcych

Podstawowe zasady:

  • ucz się systematycznie , codziennie, przynajmniej 15 minut-jest to znacznie efektywniejsze niż co drugi dzień po pół godziny czy raz w tygodniu 3 godziny,
  • oprócz korzystania z różnych słowników, w tym obrazkowych (lepiej się utrwala znaczenie wyrazów)załóż własny słowniczek i pisz w nim słowo w danym języku, wymowę, znaczenie polskie oraz przedstawiaj w nim obrazowo znaczenie wyrazu rysując to wszystko, co da się narysować,
  • w słowniczku możesz dodatkowo zamieszczać dany wyraz w kontekście, czyli w zadaniu bądź zdaniach , gdzie najczęściej występują,
  • pisz słówka na oddzielnych kartkach i przylepiaj w domu, gdzie się da: na szafie, ławce, drzwiach , ale tak żeby nie zniszczyć mebli, gdy będziesz pewny, że już pamiętasz dane słowo, zastąp je innym, im częściej w ciągu dnia Twój wzrok padnie na słówka, tym szybciej i niemal bez wysiłku je zapamiętasz,
  • pisz bardzo wyraźnie, wielkimi literami,
  • mów w obcym języku głośno i często,
  • nie pomijaj żadnej okazji, żeby rozmawiać w danym języku, nie przejmuj się błędami , chodzi o pokonanie bariery lęku przed swobodnym wypowiadaniem się,
  • powtarzaj lekcje ze szkoły, tego samego dnia,
  • układaj słówka z anagramów, baw się nimi,
  • rozwiązuj i układaj krzyżówki,
  • zapisuj teksty piosenek i śpiewaj je na głos,
  • czytaj łatwe książki dla dzieci i młodzieży, także te z polskim tekstem obok, pamiętaj, że łatwe książki to takie, w których występują znane Ci czasy, same słówka są mniej ważne, często z kontekstu możesz domyślić się o co chodzi,
  • ucząc się dialogów, rób to w parach, po opanowaniu swojej partii zamieniajcie się rolami,
  • korzystaj z pomocy audiowizualnych: płyt, audycji, edukacyjnych gier komputerowych,
  • bądź aktywny: nie nauczysz się obcego języka, czekając aż ktoś Cię do tego zmusi,
  • ucząc się koncentruj uwagę na przedmiocie nauki,
  • ucząc się języka staraj się bawić, dbaj o swój dobry humor, to sprzyja zapamiętywaniu.

źródło:
http://www.szpwola.pl/pdf/jak-sie-uczyc.pdf

================================================================

 

Jak skutecznie mobilizować się do nauki w domu?

PLANUJ! Wstawaj codziennie o tej samej porze. Rytm dnia pomaga się dobrze zorganizować. Wypracuj schemat działania – pobudka, śniadanie np. o godz. 8.00, od 9.00 do 10.00 nauka (wykonywanie zadań) np. z j. polskiego, od 10.15 do 11.00 z matematyki, 11.00 do 12.00 przerwa – odpoczynek, drugie śniadanie itp.

ZAPISUJ! Skorzystaj z planera dnia/tygodnia. Wypisz przedmioty, których będziesz się uczyć danego dnia oraz czas, jaki na to przeznaczasz.

PRZYGOTUJ SIĘ! Zadbaj o porządek na biurku, usuń przedmioty, które Cię rozpraszają i przewietrz pokój. Wyłącz komórkę i telewizor.

RÓB PRZERWY! Gdy poczujesz zmęczenie lub dekoncentrację, zrób krótką przerwę, wstań, pogimnastykuj się, zaczerpnij świeżego powietrza. Unikaj korzystania z telefonu w trakcie przerwy – to wciąga i ciężko będzie Ci wrócić do nauki.

ZDROWO SIĘ ODŻYWIAJ! Pij dużo wody (mózg to lubi), jedz regularnie i często. Pamiętaj o zdrowych przekąskach (warzywa, owoce). Unikaj słodyczy i słodkich napojów.

NIE PANIKUJ! Sytuacja jest wyjątkowa, trudna i niecodzienna, ale postaraj się zachować spokój. Jesteś w domu właśnie po to, abyś mógł się czuć bezpiecznie. Wbrew pozorom bardzo wiele zależy od Ciebie:

  • nie oglądaj programów informacyjnych zbyt często – postaraj się selekcjonować informacje,
  • zostań w domu i ogranicz kontakty z innymi osobami,
  • swoją troskę i zainteresowanie możesz okazać dzwoniąc lub pisząc do kolegów i dziadków,
  • dbaj o siebie, często myj ręce, wietrz swój pokój,
  • zrób coś, co Cię relaksuje np. namaluj ciekawy obrazek.

PAMIĘTAJ! Nie jesteś sam! Jesteśmy w kontakcie i zawsze możesz do mnie napisać – w każdej sprawie.

 

 


BEZPIECZNY INTERNET

Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu:

1. Nie ufaj osobom poznanym przez Internet.
Nigdy nie masz pewności, z kim naprawdę rozmawiasz. Może wcale nie jest Twoim rówieśnikiem, a na zdjęciu, które Ci przesłał, jest ktoś inny? Może wcale nie o przyjaźń z Tobą tu chodzi?

2. Nie podawaj swoich danych:
imienia i nazwiska, adresu, numeru telefonu czy nazwy i adresu szkoły. Być może nie wszyscy z osób odwiedzających Twojego bloga czy ulubiony czat mają dobre zamiary.

3. Posługuj się nickiem.
Nie używaj nicka, w którym podajesz datę urodzenia lub wiek np.: karolina1993 lub jacek14 – lepiej, żeby nikt obcy nie wiedział ile masz lat. Wykorzystaj imię bohatera ulubionego filmu lub słowo z piosenki. Użyj swojej fantazji. Na pewno wymyślisz coś ciekawego!

4. Dbaj o bezpieczeństwo swoich przyjaciół.
Nie podawaj nikomu ich danych, nie publikuj zdjęć bez ich zgody. Nie wiesz, jaki ktoś zrobi z nich użytek, a kiedy je wysyłasz lub umieszczasz w Internecie, nie masz już nad nimi kontroli. Przecież nie chcesz, by przyjaciel wpadł w kłopoty.

5. Powiedz osobie, której ufasz, gdy coś w Internecie Cię zaniepokoi:
jeśli ktoś przysłał Ci wulgarnego e-maila lub nęka Cię za pomocą komunikatora. Powiedz też, jeśli szukając informacji, trafiłeś na stronę, która namawia do nienawiści lub do czegoś dziwnego.

6. Bądź ostrożny, gdy spotykasz się z kimś poznanym w Sieci.
Zawsze skonsultuj to z rodzicami. Zabierz na pierwsze spotkanie zaufanego dorosłego lub przynajmniej kolegę lub koleżankę. Spotykaj się tylko w miejscach publicznych, nigdy w mieszkaniu nieznajomego/nieznajomej. Wróć do domu przed zmrokiem.

7. Internet daje złudne poczucie anonimowości i bezkarności.
Wcale tak nie jest! Szanuj innych użytkowników Internetu i wymagaj, by Ciebie szanowano. Choć nie zdajemy sobie z tego sprawy, zostawiamy w Internecie wiele śladów. Gdy ktoś narusza Twoje prawa, można go odnaleźć. Sam też staraj się nie naruszać czyichś praw!

8. Dbaj o swoje hasło jak o największą tajemnicę.
Wymyśl takie, które będzie trudne do odgadnięcia. Niech to nie będzie Twoje imię ani imię najlepszej przyjaciółki. Dlaczego trzeba dbać o hasło? Ktoś może wejść do Twojej skrzynki pocztowej i wysłać z niej e-maile w Twoim imieniu albo udawać Cię na forum internetowym – mogą być z tego kłopoty.

9. Zabezpiecz komputer.
Używaj dobrego programu antywirusowego, dbaj by baza wirusów była aktualna. Nie otwieraj e-maili od nieznajomych, nie klikaj na linki podesłane przez obcą osobę – mogą Ci zawirusować komputer!

  1. Szanuj prawo własności w Sieci.
    Zawsze podawaj źródło pochodzenia materiałów znalezionych w Internecie. Choć wydaje się, że wszyscy wokół ściągają z Internetu muzykę i filmy, trzeba pamiętać, że łamią w ten sposób prawo. Zastanów się, czy warto ryzykować. Istnieją strony z bezpłatnym dostępem do muzyki.

     

    11. Rozmawiaj z dorosłymi o Internecie.
    Prawdopodobnie lepiej orientujesz się w temacie niż Twoi rodzice czy opiekunowie. Może mógłbyś ich czegoś nauczyć? Pokaż im, które strony Cię interesują. Wytłumacz, do czego jeszcze – oprócz szukania informacji – może Internet służyć.

źródło: http://www.helpline.org.pl/