PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
ZAJĘĆ TECHNICZNYCH.
W SZKOLE PODSTAWOWEJ W ZBYLITOWSKIEJ GÓRZE DLA KLASY 4 -6
Założenia:
- Uczeń oceniany jest zgodnie z przyjętymi wymaganiami
Na początku roku szkolnego każdy uczeń zapoznaje się z PSO z Techniki.
- Uczeń ma obowiązek posiadać zeszyt i dwa podręczniki do zajęć technicznych, część
Komunikacyjną klasa 4 i część techniczną klasa 5-6.
- Uczeń ma obowiązek zaliczenia sprawdzianu w przypadku swojej nieobecności, a także
prawo do jednokrotnej poprawy oceny w dogodnym terminie ustalonym z nauczycielem.
- Uczeń ma szansę uzupełnienia braków wynikających z dłuższej nieobecności lub
trudności w przyswajaniu technicznej wiedzy
SPOSOBY SPRAWDZANIA OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW:
- Ćwiczenia wykonywane na lekcji.
- Odpowiedzi ustne.
- Prace pisemne (kartkówki, sprawdziany, testy)
- Aktywność podczas pracy na lekcji.
- Prace domowe.
- Samodzielne nieobowiązkowe prace uczniów.
- Prowadzenie zeszytu przedmiotowego.
- Przygotowanie do lekcji.
KRYTERIA OCENY POSZCZEGÓLNYCH FORM AKTYWNOŚCI UCZNIÓW:
Ćwiczenia wykonywane na lekcji.
Ocenie podlega:
– stopień samodzielności wykonywania zadania.
– końcowy efekt pracy.
Odpowiedzi ustne.
Ocenie podlega:
– stopień zrozumienia omawianego zagadnienia,
– poprawność merytoryczna
– stosowanie języka technicznego
Prace pisemne (kartkówki, sprawdziany, testy)
Ocenie podlega:
– wiedza bieżąca (kartkówki)
– wiadomości i umiejętności zdobyte po zakończeniu nauki z poszczególnych działów
tematycznych.
Aktywność podczas pracy na lekcji.
Ocenie podlega:
– aktywność ucznia w czasie zajęć;
– stopień zaangażowania podczas wykonywania zajęć;
– zainteresowanie tematem lekcji;
– przygotowanie dodatkowych materiałów do lekcji.
Prace domowe.
Ocenie podlega:
-zawartość rzeczowa
– poprawność merytoryczna
– estetyka wykonywania
– stopień samodzielności.
Samodzielne nieobowiązkowe prace uczniów.
Ocenie podlega:
– stopień opanowania umiejętności wykonywania zadań technicznych,
– dokładność i estetyka wykonania zadania.
Prowadzenie zeszytu przedmiotowego.
Ocenie podlega:
– kompletność i systematyczność prowadzenia notatek,
– poprawność merytoryczna,
– czytelność i estetyka.
W ocenianiu będą stosowane „plusy” i „minusy”.
WYMAGANIA NA POSZCZEGÓLNE OCENY:
NIEDOSTATECZNA
– uczeń nie opanował wiadomości i umiejętności, które są niezbędne do dalszego
kształcenia
– nie potrafi rozwiązać zadań o elementarnym stopniu trudności
– nie potrafi bezpiecznie posługiwać się narzędziami, przyborami i sprzętem
technicznym
– lekceważy obowiązki ucznia w zakresie rzeczowego przygotowania się do zajęć,
– nie prowadzi zeszytu przedmiotowego
DOPUSZCZAJĄCA
– ma braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności, ale one nie przekreślają
możliwości zdobywania podstawowej wiedzy w ciągu dalszej nauki, a postawa
rokuje możliwość ich usunięcia, rozwiązuje zadania zarówno teoretyczne jak i
praktyczne o niewielkim stopniu trudności
-wykonuje prace wytwórcze z licznymi uchybieniami od projektu,
– niedokładnie i nieestetycznie rozwiązuje z pomocą nauczyciela typowe zadania o
niewielkim stopniu trudności.
– potrafi bezpiecznie posługiwać się narzędziami, przyborami i sprzętem
technicznym pracuje zgodnie z przepisami bhp.
– potrafi wymienić przyczyny powstawania pożarów,
– zna znaczenie najważniejszych znaków drogowych,
– posługiwać się podstawowymi narzędziami do obróbki papieru.
– zna numery alarmowe,
DOSTATECZNA
– spełnia wymagania na ocenę dopuszczającą
– opanował ważniejsze zagadnienia programowe
– rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne o średnim stopniu trudności, lecz
wykazuje znaczne braki w manualnym opanowaniu zadań praktycznych (ocena po
wnikliwej analizie predyspozycji)
– zadania problemowe wykonuje przy pomocy nauczyciela
– potrafi zastosować zdobyte wiadomości do rozwiązywania typowych zadań z
pomocą nauczyciela
– potrafi wykonać dokumentację techniczną z nielicznymi błędami
– zna nazwy podstawowych narządzi, przyborów i sprzętu technicznego
– potrafi bezpiecznie i zgodnie z planem wykonywać prace wytwórcze
– potrafi wymienić podstawowe zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka,
– potrafi wymienić czynniki mające wpływ na wypadki,
– potrafi rozpoznawać podstawowe znaki bhp, drogowe,
– zna podstawowe przyczyny powstawania wypadków drogowych,
– zna zasady poruszania pieszych i rowerzystów w sytuacjach typowych,
– zna rodzaje linii w rysunku technicznym.
– zna zasady racjonalnego żywienia,
DOBRA
– spełnia wymagania na ocenę dostateczną
– czynnie uczestniczy w zajęciach i najczęściej jest do nich przygotowany
– wykazuje niewielkie braki w wiadomościach ujętych w programie nauczania
– poprawnie wykorzystuje zdobyte wiadomości, rozwiązuje (wykonuje)
samodzielnie typowe zadania teoretyczne i praktyczne
– wykazuje dużą samodzielność w korzystaniu z różnych źródeł wiedzy
– wykonywane prace nie budzą większych zastrzeżeń pod względem estetycznym
– prawidłowo i bezpiecznie posługuje się narzędziami, przyborami i sprzętem
technicznym
– potrafi odczytywać i zapisywać ze zrozumieniem dokumentację techniczną
– dokładnie i zgodnie z dokumentacją wykonuje wszystkie prace i zadania
wytwórcze
– potrafi pisać za pomocą pisma technicznego,
– omówić jak udziela się pomoc w wypadkach,
– potrafi wymienić znaki drogowe dotyczące rowerzystów i pieszych,
– potrafi wymienić dodatkowe elementy wyposażenia roweru,
– potrafi wymienić zawody związane z lasem i otrzymywaniem drewna,
– umie odczytać dane z tabel, rysunków, wykresów,
– poprawnie jeździ na rowerze, zgodnie z przepisami ruchu drogowego.
BARDZO DOBRA
– spełnia wymagania na ocenę dobrą
– na lekcje przychodzi przygotowany i bierze w niej czynny udział
– cechuje się zaangażowaniem i aktywnością na lekcjach
– opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania
– sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, potrafi wykorzystać
posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów
– wykonuje prace estetycznie
– potrafi wyciągać wnioski i dokonywać całościowej analizy poruszanego
zagadnienia
– prowadzi estetycznie, dokładnie i czytelnie dokumentację techniczną
– stosuje prawidłową terminologię w zakresie nazewnictwa materiałów, procesów,
zjawisk i urządzeń technicznych
– potrafi określić zasady postępowania podczas pożaru w domu czy w szkole.
– stosuje zasady poruszania pieszych i rowerzystów w sytuacjach nietypowych,
CELUJĄCA
– spełnia wymagania na ocenę bardzo dobrą
– biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami używając właściwej dla techniki
terminologii oraz proponuje rozwiązania nietypowe jego wypowiedzi są przemyślane i nie zawierają
żadnych błędów.
– osiąga sukcesy w konkursach BRD , kwalifikuje się do finału na szczeblu powiatowym,
wojewódzkim (regionalnym) albo krajowym lub posiada inne porównywalne
osiągnięcia
– umiejętnie podchodzi do rozwiązywania problemów teoretycznych i praktycznych
– sumiennie wykonuje zadania techniczne
– wykazuje duże zaangażowanie w przygotowaniu się do zajęć lekcyjnych
– bierze aktywny udział w zajęciach.
– prace wykonuje estetycznie i na wysokim poziomie
– potrafi zastosować wiedzę i umiejętności w sytuacjach problemowych
– wykonuje prace manualne w sposób wykraczający poza przyjęte w ocenianiu normy.
Wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne
trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe:
- Nauczyciel dostosowuje wymagania zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej zawartymi w opinii.
- Nauczyciel indywidualizuje wymagania, może stosować inną wersję pracy pisemnej.
- Uczeń ma prawo do popełniania błędów wynikających z jego dysfunkcji określonych w
opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej.
Warunki i tryb otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej
(śródrocznej) oceny klasyfikacyjnej
1. Uzyskanie wyższej niż przewidywana oceny śródrocznej/rocznej oceny
klasyfikacyjnej może nastąpić po spełnieniu przez ucznia wymagań edukacyjnych
pozwalających na uzyskanie oceny, o którą się ubiega.
a. Uczeń zwraca się do nauczyciela deklarując chęć uzyskania wyższej niż
przewidywana oceny śródrocznej/rocznej.
b. Nauczyciel przedstawia uczniowi zakres wiadomości i umiejętności koniecznych
do uzyskania oceny wyższej niż przewidywana, lub zleca wykonanie dodatkowej pracy wytwórczej pod okiem nauczyciela , adekwatnych do oceny, o którą
ubiega się uczeń.
c. Sprawdzenie opanowania przedstawionych wiadomości i umiejętności następuje
w formie ustalonej z nauczycielem (pisemnej, ustnej, działań praktycznych lub
innej wyznaczonej przez nauczyciela) i terminie wyznaczonym przez nauczyciela
pozwalającym na wystawienie oceny klasyfikacyjnej.
d. Sprawdzenie, o którym mowa w punkcie c może nastąpić nie więcej niż dwa
razy.
e. Poprawianie przewidywanej oceny śródrocznej/rocznej nie może zakłócić toku
zajęć oraz nie może się odbywać ze szkodą dla innych uczniów.
f. Uzyskana ocena jest ostateczna. Od uzyskanej oceny uczeń może odwołać się
zgodnie z zasadami zawartymi w Statucie Szkoły