PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA

Z PRZYRODY

w Szkole Podstawowej w Zbylitowskiej Górze

Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę.
Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:

  • informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
  • udzielanie pomocy uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
  • motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
  • dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w uczeniu się i zachowaniu oraz o specjalnych uzdolnieniach ucznia;
  • umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczej.

Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:

  • wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania  poszczególnych śródrocznych i rocznych (semestralnych)  ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania.
  • sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów
  • warunkach i trybie uzyskiwania wyższej niż przewidywana rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.

Wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z przyrody.

 Ocenę CELUJĄCĄ otrzymuje uczeń, który:

  • posiada wiedzę przyrodniczą wykraczającą poza wymagania programowe
  • uczestniczy w konkursach o tematyce przyrodniczej
  • uczestniczy lub i inicjuje akcje dotyczące ochrony środowiska przyrodniczego
  • samodzielnie zdobywa dodatkowe informacje związane z tematyką zajęć
  • wykonuje zadania dodatkowe proponowane przez nauczyciela
  • przeprowadza pod opieką nauczyciela dodatkowe obserwacje środowiska przyrodniczego i prowadzi hodowlę oraz wykonuje proste doświadczenia przyrodnicze
  • chętnie dzieli się swoją wiedzą i umiejętnościami z rówieśnikami

Ocenę BARDZO DOBRĄ otrzymuje uczeń, który:

  • spełnia wszystkie wymagania edukacyjne wynikające z programu nauczania
  • odczytuje ze zrozumieniem i wykorzystuje w praktycznym działaniu dane przedstawione w postaci tabel, wykresów, schematów, tekstu źródłowego
  • dostrzega związki przyczynowo – skutkowe procesów i zjawisk przyrodniczych
  • wykazuje zależności między funkcjonowaniem organizmów a ich budową
  • formułuje problemy i proponuje sposób ich rozwiązania
  • w oparciu o uzyskane wyniki z prowadzonych doświadczeń formułuje wnioski
  • wykonuje samodzielnie zadania zaproponowane przez nauczyciela
  • potrafi samodzielnie zaprezentować wyniki swojej pracy lub pracy zespołu

Ocenę DOBRĄ otrzymuje uczeń, który:

  • spełnia wszystkie wymagania edukacyjne wynikające z podstawy programowej
  • samodzielnie korzysta z różnych źródeł informacji, odczytuje dane
    z wykresów, tabel, schematów
  • przeprowadza samodzielnie, wykorzystując instrukcję pisemną lub słowną nauczyciela, doświadczenia i obserwacje
  • wykonuje notatki z prowadzonych obserwacji lub doświadczeń oraz dokumentuje je za pomocą rysunku lub schematu
  • wyjaśnia na przykładach zjawiska i zależności przyrodnicze
  • klasyfikuje i porównuje organizmy na podstawie ich budowy
    i pełnionych funkcji
  • rozwiązuje problemy formułowane przez nauczyciela lub rówieśników oraz podejmuje próby samodzielnego stawiania problemów na zajęciach

 Ocenę DOSTATECZNĄ otrzymuje uczeń, który:

  • opisuje podstawowe zjawiska i procesy
  • dokonuje porównania organizmów roślinnych i zwierzęcych
  • zna i stosuje zasady prawidłowego odżywiania
  • zna zasady dbania o własne zdrowie i rozumie ich znaczenia dla prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka
  • rozumie zależność między stanem środowiska naturalnego a życiem
    i zdrowiem człowieka
  • proponuje działania wpływające na poprawę stanu środowiska przyrodniczego w najbliższej okolicy

 Ocenę DOPUSZCZAJĄCĄ otrzymuje uczeń, który:

  • prowadzi obserwację środowiska przyrodniczego i opisuje jej efekty
    z pomocą nauczyciela lub rówieśników
  • opisuje wpływ własnego stylu życia na stan środowiska przyrodniczego
  • rozpoznaje spotykane w najbliższej okolicy organizmy roślinne
    i zwierzęce
  • wskazuje pozytywne i negatywne skutki działalności człowieka
    w środowisku przyrodniczym najbliższej okolicy
  • zna i stosuje zasady higieny osobistej
  • prawidłowo planuje swój wypoczynek i naukę

 Sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów z przyrody.

 W trakcie roku szkolnego oceniane będą postępy w zakresie opanowania umiejętności i wiadomości oraz zaangażowanie w pracę na lekcji, systematyczność, aktywność, współpraca z kolegami i nauczycielami.

Ocena prac pisemnych w formie:

  • Sprawdzianów – godzinnych pisemnych sprawdzianów poprzedzonych lekcją powtórzeniową z większej części materiału. Sprawdzian może mieć formę testu albo pisemnej odpowiedzi na kilka pytań.
  • Kartkówek – krótkich zestawów pytań mających na celu sprawdzenie stopnia opanowanie umiejętności i wiadomości aktualnie realizowanych lub wcześniejszych, ale koniecznych do aktualnej pracy.
  • Zadań domowych, w tym zadań zawartych w „Zeszycie ćwiczeń”.
  • Zadań wykonywanych na lekcji w formie pisemnej.

Ocena wypowiedzi ustnych w formie:

  • Samodzielnych wypowiedzi na postawione przez nauczyciela pytania, które sprawdzają wiedzę i umiejętność jej prezentowania (w tym praca z mapą).
  • Prezentacji wyników pracy grupy, wyników doświadczeń i eksperymentów, itp.
  • Udziału w dyskusji.

Ocena innych osiągnięć:

  • Aktywności na lekcjach szczególnie podczas przeprowadzania doświadczeń i eksperymentów.
  • Zainteresowania przedmiotem.
  • Samodzielnej inicjatywy uczniów – przygotowanie dodatkowych informacji, materiałów.
  • Udziału w konkursach szkolnych i pozaszkolnych.